De foodtrends gemak, gezondheid en goed gedrag spelen een belangrijke rol in 2021, ook voor de AGF-sector. De consument weet steeds beter wat hij wil. Dat gaat verder dan alleen smaak, kleur en geur. Het moet allemaal gezonder, beter en makkelijker. We lichten de belangrijkste trends toe met concrete voorbeelden.

Groente krijgt de hoofdrol in het avondeten

Koolhydraatarm eten is een groeiende trend. De traditionele portie pasta, rijst of aardappelen wordt steeds vaker vervangen door groenten. Groentenpasta, broccolirijst en pompoen- lasagnebladeren zijn niet meer weg te slaan uit de supermarkt. Het is een gezonder alternatief dat voor steeds meer mensen interessant wordt.

Hoe minder handelingen hoe beter

Iedereen is druk op zijn eigen manier. Toch willen mensen met verse producten koken en een zelfgemaakte maaltijd op tafel zetten. Alle extra hulp is daarbij welkom, want hoe minder handelingen des te beter. Gemak verkoopt goed, denk aan maaltijdboxen zoals Hellofresh en kant-en-klare soeppakketten in de supermarkt. Ook voorgesneden groenten en fruit worden populairder. De verkoop is de afgelopen jaren met 40% is gestegen.

Acceptatie imperfecte groenten en fruit 

Voedselverspilling is zonde, daar zijn we het massaal over eens. Deze trend werkt in het voordeel van de AGF sector. Groente en fruit hoeft van de consument niet meer perfect te zijn. Een kromme komkommer of een paprika met een vlekje? Dat is geen groot probleem meer. Dit nog niet grootschalig terug te zien in de supermarkten, maar het begin is er al wel. Het succes van de buitenbeentjes van Albert Heijn bewijst het. Zij verkopen een kilo klasse 2 courgettes voor €2.29 terwijl de normale voor nog geen €3.00 per kilo over de toonbank gaan.

Tussen snack- en normaal formaat in

Volgens experts groeit de behoefte naar kleinere hoeveelheden zodat consumenten minder weg hoeven te gooien. Naar verwachting zal de vraag naar “mini-groenten” dus stijgen. Tevens worden tussenformaatjes groenten en fruit ook steeds populairder. Ze vallen net tussen de snacks en de normale formaten in. Waar de snackformaatjes vaak al handig  ‘ready to go’ zijn gesneden en verpakt, ligt het tussenformaat gewoon thuis in de koelkast. Een voorbeeld hiervan is de mini-watermeloen. De grote units zijn vaak net iets te veel van het goede, waardoor ze niet volledig geconsumeerd worden. De mini variant is daarentegen een portie voor één persoon.

Fruitschalen op kantoor 

Groente en fruit maakt een opmars als de ideale snack. Dit hebben de snack tomaatjes en komkommers al bewezen. Deze trend zet nu ook door op kantoor. Fruitschalen voor op het werk worden steeds vaker aangeboden in een abonnementsvorm. Zo hebben werknemers iedere dag vers fruit, zonder dat de werkgever hier extra moeite voor hoeft te doen.

(Over)rijpe groenten en fruit krijgen een extra kans

De consument is bereid om minder lang houdbare producten aan te schaffen. Er zijn verschillende bedrijven die van ‘voedselverspilling tegengaan‘ een verdienmodel hebben gemaakt. Too good to go is een voorbeeld hiervan. Ze bieden producten tegen een gereduceerd tarief aan, in de vorm van een verrassingsbox. De consument weet dus niet precies wat hij aanschaft, maar is bereid de gok te nemen. Sinds 2018 zijn al 5 miljoen To good to go boxen afgenomen en het concept blijft groeien.

Hoe groei je in de AGF-sector?

Digitalisering is hier een belangrijk onderdeel van. Onze AGF experts denken vrijblijvend mee over de mogelijkheden binnen jouw organisatie. Laat je telefoonnummer achter en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817