Wat kost een app? Een vraag die lastig te beantwoorden is zonder context. Niet de hoofdlijnen, maar de details bepalen vaak de omvang van het werk. Sommige technische keuzes kunnen eenvoudig het werk verdubbelen of juist halveren. We hebben de belangrijkste prijsbepalende factoren voor je op een rijtje gezet. Wil je direct een prijsinschatting hebben voor jouw app? Vul dan de prijscalculator in.

1. Welk type app past bij de toepassing van jouw app (-idee)?

De toepassing van de app heeft grote invloed op de omvang van het werk. Dat heeft te maken met de onderliggende eisen. Een bank die een bankierenapp ontwikkelt, heeft strenge eisen op het gebied van veiligheid, testen, privacy en stabiliteit. Dit is voor de meeste apps niet in dezelfde mate nodig. Als uitgangspunt voor de prijsbepaling nemen we de minimale vereisten voor de eerste succesvolle versie. Dit past vaak binnen een MVP. Deze benadering creëert focus en stuurt op een snelle ingebruikname waarna de software verder kan worden verbeterd.

Wil je slechts een idee toetsen of visualiseren aan investeerders? Dan kunnen we een prototype ontwikkelen. Dit zijn vaak enkel klikbare schermen, waardoor de hoeveelheid werk beperkt wordt.

Prototype (€ – applicatie niet functioneel bruikbaar) : Een prototype van je app is een globale schets van de applicatie en alle mogelijkheden ervan. Als je plannen nog niet steevast staan is het handig eerst een prototype te laten ontwikkelen. Een prototype kan soms tot nieuwe inzichten leiden. Handig als je nog niet helemaal zeker bent welke kant je precies op wilt gaan met de app. Deze versie is overigens niet geschikt voor de eindgebruiker. 

Eerste succesvolle versie (MVP €€ – vaak tot 1000 gebruikers) : Dit is een applicatie met alle minimale functionaliteit om succesvol te kunnen zijn. Hiermee kun je jouw idee in de markt introduceren. Op basis van die ervaringen kan de app worden doorontwikkeld met updates.

Enterprise ready product  (€€€€ – vaak meer dan 1000 gebruikers) : Wordt de app toegepast voor een gevoelig proces in een complexe omgeving of gebruikt door een groot publiek? Dan worden er vaak hoge eisen gesteld aan zaken zoals veiligheid, privacy, stabiliteit en complexe autorisatie. Als het vereiste kwaliteitsniveau van de software hoog is, neemt de omvang van het werk aanzienlijk toe. De applicatie wordt ontwikkeld en opgeleverd voor volledig gebruik, maar dan op enterprise level, geschikt voor grote en complexe omgevingen en voor zwaar gebruik.


2. Op welke apparaten wordt de applicatie gebruikt? 

Er zijn verschillende platforms en apparaten waar je een app op kunt distribueren. Hierbij kan je kiezen tussen een webapplicatie of een native applicatie. Een webapplicatie wordt geopend in de browser en werkt op vrijwel alle apparaten, ook op smartphones. Een native applicatie is enkel geschikt voor smartphones en/of tablets (IOS en/of Android) en wordt geïnstalleerd op het toestel. De omvang van het werk breidt per platform en type device behoorlijk uit. 

De technische mogelijkheden van een progressive webapplicatie nemen verder toe. Ook steeds meer native toestelfunctionaliteiten zijn hiermee te gebruiken. Alleen zijn er bepaalde functionaliteiten die op native applicaties beter tot hun recht komen. Denk bijvoorbeeld aan push notificaties. We adviseren je graag over de beste keuzes voor jou. Hieronder sommen we kort de voordelen van beide opties op:

Wat zijn de voordelen van progressive webapplicaties?

  • Een webapp vereist vaak een lagere investering dan een native app.  
  • Responsive webapps zijn platform onafhankelijk. Het maakt niet uit of de app wordt gebruikt op een desktop, een iOS telefoon of een Android tablet. Het besturingssysteem heeft geen invloed op de bruikbaarheid van een webapplicatie. Het enige vereiste is een webbrowser en toegang tot internet. 
  • Webapplicaties nemen geen geheugen in beslag van een toestel, omdat de app niet geïnstalleerd wordt op het apparaat.
  • Webapps worden automatisch geüpdatet, de gebruiker hoeft hier geen actie voor te ondernemen. Voor de ontwikkelaar scheelt dit ook tijd, omdat iedereen op dezelfde versie werkt.

Wat zijn de voordelen van native applicaties?

  • Native applicaties kunnen in appstores geplaatst worden. Dit kan bijdragen aan een stukje zichtbaarheid en/of vindbaarheid.
  • De gebruikservaring is bij native applicaties vaak net een stukje beter dan bij webapplicaties.
  • Het is mogelijk om push notificaties te versturen met een native app.
  • Native applicaties hebben meer offline mogelijkheden dan webapplicaties.

3. Zijn er koppelingen nodig met andere systemen?

Is je app afhankelijk van data of functionaliteit van een ander systeem? Dan kan er een koppeling gemaakt worden met behulp van webservices. De omvang en complexiteit hangt af van het aantal koppelpunten en de werking, bijvoorbeeld op het gebied van beveiliging.

Voorbeelden van koppelingen zijn:

  • Ophalen van een klantenlijst uit het CRM systeem 
  • Automatisch aanmaken van een nieuwe order in het ERP systeem
  • Via een applicatie afrekenen met een extern betaalsysteem (zoals Molly)

4. Gebruikersbeheer

De complexiteit van het gebruikersbeheer heeft invloed op de omvang van het werk en dus de investering. De investering voor een app zonder login is over het algemeen lager dan voor een app waarbij ingelogd moet worden. Wil je het je gebruikers makkelijker maken? Het is mogelijk om in te loggen via een ander inlogsysteem. Bijvoorbeeld inloggen met een Facebook account. Dit wordt single sign on genoemd (SSO). Extra beveiligingsstap nodig? Dan is two factor authentication een optie. Dat is een tweede bevestiging van inloggen via een code die naar een ander apparaat wordt verstuurd. Dit soort extra’s verhogen de complexiteit van de app en daarmee ook de benodigde investering. 

In de praktijk blijkt dat een login vaak nodig is. Als je geen accounts koppelt aan de gebruikers, kan de app (ervaring) niet gepersonaliseerd worden. Zo heb je bijvoorbeeld  gebruikersbeheer nodig als: 

  • je verschillende rechten wilt kunnen toedienen in de app. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers met verschillende functies. De een mag de inhoud wijzigen en de ander enkel lezen.
  • je voorkeuren wilt opslaan. Bijvoorbeeld om de app persoonlijker te maken. 
  • De gebruiker data moet kunnen opslaan. Dat kan gaan om een high score in een game tot volledige werkdocumenten.

5. Moet de applicatie offline doorwerken?

Moet de eindgebruiker ook zonder toegang tot internet de applicatie kunnen gebruiken? In veel gevallen is dit meer een nice to have dan een must. Veel mensen zijn namelijk constant verbonden met internet, waardoor deze optie vaak onnodig is.

Voorbeelden van applicaties die offline doorwerken zijn muziekapplicaties (Spotify Premium, Apple Music, etc.). Muziek kan online gedownload worden op een persoonlijk account, waardoor er offline ook muziek geluisterd kan worden. Ook bedrijfsapplicaties die op plekken gebruikt worden waar geen bereik is (bijvoorbeeld op grote hoogtes of zeer afgelegen locaties), moeten offline kunnen doorwerken. 

Een app die offline doorwerkt is extra kostbaar. Het verhoogt de complexiteit van de applicatie aanzienlijk. Daarom adviseren we in de meeste gevallen om offline functionaliteiten alleen toe te voegen, mits het niet anders kan. We denken graag met je mee over alternatieven die voor jouw doeleinden volstaan. 

6.  Last but not least: functionaliteiten en complexiteiten

De zaken die hierboven staan genoemd zijn vrij algemeen. Bijna elke applicatie krijgt met die punten te maken. Maar wat maakt jouw app uniek en wat voor extra functionaliteiten zijn er nodig om jouw app-idee te kunnen realiseren? Denk hierbij aan zoekfuncties, chats of misschien wel het gebruik van artificial intelligence. 

Daarnaast moet je ook kijken hoe jouw applicatie gebruikt wordt. Zijn er bijvoorbeeld piekmomenten waarop de applicatie moet presteren? Ook dit verhoogt de complexiteit van de applicatie. 

Zo hebben wij een applicatie voor Defensie ontwikkeld die tijdens de Vierdaagse intensief gebruikt werd door duizenden militairen.  Doordat de app gedurende een korte periode door een grote groep gebruikt wordt, is het testproces een stuk complexer geworden. 

Ten slotte speelt het type organisatie vaak ook een rol. Een softwaretraject voor een kleine organisatie kent een andere omvang dan die van een grote organisatie. Er zijn immers veel meer onderwerpen en persona’s om rekening mee te houden. Besluitvorming neemt vaak meer tijd in beslag en ook de vereisten zijn vaak van een andere aard.

Prijscalculator

Bereken
de prijs
voor jouw
app direct

Wat kost het om een app te onderhouden?

Naast de ontwikkelkosten moet je ook rekening houden met onderhouds- en doorontwikkelkosten van de applicatie. Dit zijn de 5 punten die je in ieder geval in acht moet nemen. 

Hoeveel het onderhoud van een applicatie kost is in te schatten met behulp van de ontwikkelkosten. Vaak is het totale onderhoud van de applicatie per jaar ongeveer gelijk aan 5-10% van de initiële ontwikkelkosten. Dus, stel je voor dat je een applicatie laat ontwikkelen voor 100.000 euro. Dan is een inschatting van de onderhoudskosten 5.000 tot 10.000 euro per jaar.

1. Infrastructuur

Een webapplicatie of de backend van een mobiele applicatie draait op een server. De benodigde infrastructuur kan je zelf verzorgen of als een service afnemen bij diverse (grote) cloud-aanbieders zoals Azure of Amazon. Hoeveel dit kost, ligt aan de benodigde resources zoals: RAM geheugen, opslag, CPU, database, etc. Voor een kleine server ben je vaak met enkele tientjes per maand klaar, maar voor zware applicaties kunnen deze kosten behoorlijk oplopen. Daarnaast is het verstandig om je app-omgeving en data regelmatig te backuppen.

2. Updates voor continuïteit

Als je een applicatie niet onderhoudt, gaat het gegarandeerd mis. Om de app probleemloos te laten draaien moet je rekenen op minimaal 1 update per jaar. Reserveer in ieder geval tijd en budget om dit na te lopen. Plan de updates/aanpassingen van tevoren in. Denk hierbij aan het updaten van de gebruikte frameworks en het afstemmen van je app op nieuwe browsers of (mobiele) besturingssystemen.

3. Doorontwikkeling van de app

Voor de meeste apps geldt dat stilstand achteruitgang is. Als je wilt dat jouw applicatie relevant blijft, dan is het belangrijk om te blijven doorontwikkelen. Door te innoveren en verbeteren zorg je ervoor dat de gebruikers een reden hebben om de app te (blijven) gebruiken. Stem je doorontwikkelbudget af op de opbrengsten of de potentie van je applicatie.

4. Adoptie en/of promotie

Bij interne (bedrijfs)applicaties is adoptie heel belangrijk. Er moet voldoende draagvlak zijn bij de eindgebruikers. Besteed tijd om mensen te trainen voor het (blijvend) gebruik van je applicatie. Een applicatie die niet wordt gebruikt, levert namelijk niks op.

Tip: noem de eerste versie van je app een pilot (of beta versie) en communiceer dit naar je gebruikers. Zij zullen hiermee andere verwachtingen hebben van de app en eerder geneigd zijn om opbouwende feedback te geven.

Bij consumentenapps is promotie, met name in de beginfase, heel belangrijk. Als je gebruikers wilt, moeten mensen wel van de applicatie afweten. In de appstores staan meer dan een miljoen apps, dus zie dat niet als een marketinginstrument. Voor promotie(s) moet je extra budgetten reserveren. De kosten zijn afhankelijk van je doelgroep en het gewenste resultaat.  

5. Service level agreement (SLA)

Er kan altijd iets misgaan met een applicatie. Denk aan veiligheidsproblemen of een bug die je gebruikers vinden. Op dat moment wil je dat het probleem zo snel mogelijk verholpen wordt. Als je bepaalde garanties wilt, dan komt een SLA goed van pas. Hierin stel je afspraken op met de ontwikkelaar. Bijvoorbeeld hoe snel er tijd vrijgemaakt wordt om met het probleem aan de slag te gaan. De prijzen hiervoor variëren op basis van jouw wensen. 

Heb je vragen?

Een van onze maatwerk experts helpen je graag. Laat je gegevens achter en we nemen z.s.m. contact met je op.

    We behandelen je e-mailadres met respect en sturen geen spam.

    Jan-Maarten Verweij

    Jan-Maarten Verweij

    06 – 2208 2817